مشهد|پردیس سینمایی سیمرغ مشهد آماده پخش رقابتهای جام جهانی است
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۸۲۶۷۶۳
مدیر پردیس سینمایی سیمرغ مشهد گفت: پردیس سینمایی سیمرغ شرایط را جهت پخش رقابتهای جام جهانی آماده ساخته و پس از تأیید ادارهکل فرهنگ و ارشاد خراسانرضوی این امر محقق میشود. ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ استانها خراسان رضوی نظرات
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، امیرحسین دبیرزاده؛ مدیر سینما سیمرغ مشهد، در ارتباط با وضعیت کنونی، اقدامات اجرایی و برنامههای آتی پردیس سینمایی سیمرغ، آمار مهمی را به اطلاع رساند، همچنین در مورد فیلمهای در حال اکران توسط این سینما توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
تسنیم: در حال حاظر در سینما سیمرغ چه فیلمهایی در حال اکران است؟
دبیرزاده: در حال حاضر 9 فیلم به نامهای مصادره، لاتاری، تگزاس، به وقت شام، عصبانی نیستم، خجالت نکش، چهارراه استانبول، لونه زنبور و همچنین انیمیشن فیلشاه در حال اکران است که تمامی آنها مورد استقبال مردم مشهد قرار گرفته و در پردیس سینمایی سیمرغ متقاضیان بسیاری رجوع میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تسنیم: سانسهای سینما سیمرغ مشهد در چه ساعاتی بوده و چه سانسهایی نیمهبها است؟
دبیرزاده: ساعات سانسهای سینما سیمرغ در ماه مبارک رمضان با سایر فصول مغایرت دارد، سانسهای ماه رمضان تا پیش از افطار نیمهبها بوده و هر 9 فیلم در این ساعات پخش میشود، پس از افطار ساعت 20:50 نخستین سانس آن بوده و آخرین ساعت پخش فیلمها از 00:30 دقیقه بامداد تا 2:30 دقیقه صورت میپذیرد.
تسنیم: بیشترین بازدید تماشاچیان فیلم از پردیس سینمایی سیمرغ در چه ساعاتی از روز صورت میگیرد؟
دبیرزاده: ساعت استقبال تماشاچیان از فیلمها در نیمه نخست و دوم سال مغایرت دارد، در 6 ماه نخست سال سانسهای 19 و 21 مورد استقبال بیشتری قرار میگیرند، در صورتی که در 6 ماه دوم سال، سانسهای 18 و 20 بیشترین بازدید را در روز دارند، در 6 ماه دوم سال، دانشآموزان بسیاری به پردیس سینمایی سیمرغ مراجعه میکنند.
تسنیم: سینما سیمرغ از چه ظرفیتی برخوردار است؟ آیا ابعاد و امکانات این سینما پاسخگوی بازدید تمامی مراجعان است؟
دبیرزاده: سینما سیمرغ پس از پردیس سینمایی کوروش واقع در شهر تهران به عنوان دومین سینمای پرظرفیت شناخته شده است، این سینما دارای پنج سالن متعدد به ابعاد مختلف به همراه هزار و 264 صندلی بوده که کوچکترین سالن موجود در این سینما 139 صندلی معمولی و 13 صندلی vip دارد.
تسنیم: پردیس سینمایی سیمرغ دارای چه امکاناتی است؟
دبیرزاده: پردیس سینمایی سیمرغ تنها سینمای مجهز به دالبی در هر پنج سالن آن است، این سینما پس از بازسازی تنها سینمای دارای پروژکتور پاناسونیک است، علاوه بر موارد مذکور، این سینما دارای دو بوفه در سمت چپ و راست فضای داخلی آن بوده که در تمام مدت در اختیار منتخبان سیمرغ قرار میگیرند.
بوفههای این سینما تنقلاتی اعم از چیپس، پفک، خوراکیهای سرد و نظایر آن را به فروش میرساند، طبقه دوم سینما سیمرغ دارای کافیشاپی زیبا بوده که سایر نوشیدنیها و غذاهای گرم مانند کافه، پیتزا، سیبزمینی و مانند این دو مورد را عرضه میکند، در بیرون از سینما، سوپرمارکت، اغذیه و نظایر آن وجود دارد.
تسنیم: آیا مکانی اختصاصی در اختیار مراجعه کنندگان پردیس سینمایی سیمرغ قرار گرفته است؟
دبیرزاده: سیمرغ تنها سینمای مجهز به پارکینگ اختصاصی است، البته با توجه به باز بودن فضای چهار طرف سیمرغ، عموم برای پارک کردن در اطراف سینما مجاز هستند اما پارکینگ مذکور صرفاً به سینما سیمرغ و تماشاچیان این سینما تعلق دارد، برای در اختیار داشتن این پارکینگ شهرداری مشارکت کرد.
پارکینگ سینما سیمرغ در پشت این سینما قرار داشته که ظرفیت آن بسیار زیاد است، 350 ماشین میتوانند به طور همزمان در این پارکینگ مستقر باشند، همچنین جدا از این مورد، اطراف سینما نیز برای پارک کردن مقدور است، بنابراین هیچ مشکلی در پارک خودرو برای تماشای فیلم وجود ندارد.
تسنیم: متولیان پردیس سینمایی سیمرغ از چه زمانی بازسازی این سینما را آغاز کردند؟
دبیرزاده: بازسازی پردیس سینمایی اطلس در دو فاز انجام شد که نخستین فاز آن در سال 94 شکل گرفت، سیمرغ تنها سینمای کاملاً خصوصی است و وابستگی به دولت نداشته است، تاکنون هیچ امتیازی به سینما سیمرغ توسط دولت تخصیص نیافته و متولیان آن به تنهایی امور سینما را پیش بردند.
سال 94 قسمت بیرونی پردیس سینمایی سیمرغ مورد بازسازی قرار گرفت، تغییراتی در بخشهای صندلیها، سالن انتظار، تلویزیون شهری، سرویس بهداشتی و نظایر آنها صورت گرفت، برنامهها در سال 96 طی دو ماه متوالی توسط 80 نیروی شبانهروزی انجام شد.
تسنیم: پردیس سینمایی سیمرغ در دوران بازسازی دوم چه تغییراتی را بر خود اعمال کرده است؟
دبیرزاده: بازسازی دوم مراحل مختلفی داشت که در ماه نخست، کف، دیوار و سقف تخریب شده و در ماه دوم اقداماتی نظیر رنگ اپوکسی کف زمین، عملیات امدیاف کاری و کلافبندی در دیوار بیرونی، کلافبندی سقف، امایدف کاری سایر سالنهای سینما، استفاده از تایل برای سققف داخلی و ایزوگام بیرون آن انجام شد.
پنج سیستم صوتی دالبی در تمامی سالنهای سینما سیمرغ نصب شد، همچنین سیستمهای گرمایشی و سرمایشی راهاندازی شد، اقدامات به نحو مطلوبی انجام شد، به طوری که پس از بازسازی هیچ اعتراضی مشاهده نشد، متقاضیان در اوایل آغاز به کار انتقادات و پیشنهاداتی به گوش متولیان رساندند اما پس از اتمام کار نارضایتی وجود نداشت.
تسنیم: آیا پردیس سینمایی سیمرغ پس از بازسازی بیش از گذشته مورد استقبال عموم قرار گرفت؟
دبیرزاده: پس از بازسازی پردیس سینمایی سیمرغ روزانه 10 تا 20 نفر از اقدامات متولیان جهت بازسازی سینما تقدیر میکردند، پس از تکمیل پردیس سینمایی سیمرغ و ساخت مدرن آن، استقبال بسیاری توسط عموم صورت گرفت و تغییر بسیاری در تعداد تماشاچیان فیلمهای سینما سیمرغ مشاهده شد.
به عنوان مثال، در روزهای سهشنبه توسط 6 هزار نفر بازدید از فیلمهای مختلف صورت میگرفت، در سایر روزها نیز به طور قطعی 3 هزار نفر به پردیس سینمایی سیمرغ برای تماشای فیلم مراجعه میکردند، در صورتی که در گذشته بهترین بازدیدها به این تعداد نمیرسید.
تسنیم: پس از دوران بازسازی چه تغییراتی در پخش فیلمها صورت گرفت؟
دبیرزاده: یکی از اقدامات متولیان پردیس سینمایی سیمرغ در ارتباط با پرده سینما پس از بازسازی، انجام اقداماتی جهت پخش مستقیم جام جهانی در این سینما بوده که در صورت تأیید مسئولانی چون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سالنهای سینما سیمرغ جهت تحقق این امر در اختیار متقاضیان ورزشی قرار میگیرد.
البته در گذشته چندین رقابت فوتبالی پخش شده اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از ادامه این امر جلوگیری کرد، این رقابتها در سالنهای چهار و پنج برگزار شد، این دو سالن دارای شیب استاندارد هستند و ظرفیت آنها برابر با 420 نفر است.
تماشاچیان از برگزاری این مسابقات در سینما سیمرغ رضایت داشتند و متولیان پردیس سینمایی سیمرغ با پی بردن به این موضوع، برای جلب رضایت عموم به دنبال ادامه این امر هستند، درخواست پخش فوتبال پس از این که مورد قبول اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی واقع شد، تحقق مییابد.
تسنیم: از آغاز سال 97 تاکنون چه فیلمهایی در پردیس سینمایی سیمرغ بیش از سایر فیلمها با استقبال تماشاچیان مواجه شد؟
دبیرزاده: فیلمهای مصادره، لاتاری، به وقت شام و انیمیشن فیلشاه از آغاز سال تاکنون در پردیس سینمایی سیمرغ بیش از سایر فیلمها مورد استقبال عموم واقع شد، انیمیشن فیلشاه در پردیس سینمایی سیمرغ بیشترین بازدید را در کشور داشت، استقبال از سایر فیلمها نیز بسیار مطلوب بود.
تسنیم: متولیان پردیس سینمایی سیمرغ با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
دبیرزاده: پردیس سینمایی سیمرغ از گذشته تاکنون حائز تغییرات بزرگی بوده و پیشرفت بسیاری داشت اما با وجود ظرفیت و امکانات مطلوب آن، توسط دولت مورد حمایت قرار نگرفت، دولت برای برخی از سینماها 10 میلیون دلار حمایت کرده و در حال حاضر متولیان سینما سیمرغ به تنهایی 2.5 میلیارد تومان بودجه را به امور خود اختصاص داده اند.
در صورت وجود این مقدار پول برای حمایت از سینما سیمرغ مشهد، قطعاً اتفاقات بهتری رخ میدهد، حمایتهای سینما هویزه تا سه ماه آتی به پایان میرسد، از طرفی 10 میلیارد تومان جهت بازسازی به سینما شهر تعلق گرفت، اما سینما سیمرغ هیچ حمایتی را از سوی مسئولان دولتی مشاهده نکرد.
گفتوگو از ثمره نمازی
انتهای پیام/ ز
R41347/P41362/S6,1188/CT2منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۸۲۶۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهلودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهمترین ویژگیهای این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلمسازم و تمام زندگیام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» اینها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلمسازی است و حاضر است سختیهایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبهرو هستیم.
مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر، کارگردان فیلم آپاراتچی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درونمایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار میکند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که میتوان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.
وی ادامه میدهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیتهای نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن تجربه داشته باشند، چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و میخواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.
کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه ایران همچون کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای نمایش فیلم در سینمادارد و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب میشود، تصریح میکند: گاهی در دل فیلمها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا میکند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم میزند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن است که نکات گفته نشده سینما را بیان میکند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.
در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بودوی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما میافزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.
طاهرفر میگوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصهها و مولفههایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده میکنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند، چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.
وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار میکند: هنگامی که در عرصه غوغاسالاری فیلمهای کمدی و گیشهپسند قدم میگذارید، کار دشوار میشود، اما به لطف خدا در هر کدام از مولفههایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبان دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.
کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه میدهد: ما باید در لایههای بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از اینرو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلمهای غیرکمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب نخست تماشاچیها باشد.
وی تصریح میکند: طی سالهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبان را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بنا گذاشتیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از اینرو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی میافتد هم سرمایهگذاران و هم تهیهکنندگان و بهتبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و تنها بر مبنای رسالت خود عمل نمیکنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرابرسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهد آفرینش آثاری بهتر باشیم.
تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهمترین نکات آن بودطاهرفر میافزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلمها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلمها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهمترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.
وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت میکنیم، میگوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا میکردند، همه عواملشان به چالش کشیده میشدند و یک رقابت پایا پای میداشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.
کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار میکند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.
وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه میدهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث میشود خیلی از انرژیها، پتانسیلها و استعدادهایی که در شهرستانها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا میشوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض میکند و قلم و دوربین را زمین میگذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.
طاهرفر تصریح میکند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
تصویر، هنری اثرگذار استعلیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفتوگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار میکند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوتتر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.
وی ادامه میدهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که میشود آن را با خانواده دید، نمیگویم فیلمهای دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان میدهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.
بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح میکند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز میتوانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.
وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنریشان دیده میشود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمیبینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد میتواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.
استادی میگوید: ساخت فیلمهایی همچون آپاراتچی میتواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.
وی اظهار میکند: به وفور سوژههایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیتهای هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست میتواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.
به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازهترین روایت سینما از سینما است که میتوان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز میکند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.
کد خبر 748562